top of page

Koraanin abrogaatio

Aina kun Koraanissa kaksi jaetta ovat ristiriidassa, aikaisempi jae kumotaan myöhemmällä jakeella

Asuessaan Mekassa Muhammed oli vihollisten ympäröimä. Vaikka hän esittikin uhkauksia, ei hän ollut milloinkaan väkivaltainen. Nyt hänellä oli poliittista valtaa ja alkoi toteuttaa noita uhkauksia.

 

Tämä muutos näkyy selvästi Koraanissa. Siksi oppineet jakavatkin sen Mekan kauden Koraaniin ja Medinan kauden Koraaniin. Eroa on tavallisen ihmisen vaikea huomata, koska Koraanin tekstit eivät ole aikajärjestyksessä. Kun Koraani järjestetään kronologisesti, ero on kuitenkin täysin selvä.

 

Vertaa tätä Mekan Koraanin jaetta

 

88:21 Jatka siis varoituksiasi, sinä olet juuri varoittaja, etkä ole heidän kaitsijansa. Mutta sitä, joka kääntää selkänsä ja jää epäuskoonsa, Jumala kurittaa suurella kärsimyksellä

 

Medinan Koraanin jakeeseen

 

8:12 Muista, kuinka Herrasi julisti enkeleille: »Olen kanssanne; tukekaa siis niitä, jotka uskovat. Täytän pian uskottomien sydämet pelolla; silloin hakatkaa poikki heidän kaulansa ja heidän kaikki sormensa.»  Ja tämä siksi, että he niskoittelevat Jumalaa ja Hänen lähettilästään vastaan, sillä jos joku niskoittelee Jumalaa ja Hänen lähettilästään vastaan, on Jumala totisesti ankara rangaistessaan. Tässä on rangaistus teille; maistakaa sitä siis! Uskottomia varten on tulen tuska.

 

Muhammed teki selväksi, että aina kun Koraanissa kaksi jaetta ovat ristiriidassa, aikaisempi jae abrogoidaan (kumotaan) myöhemmällä jakeella. Muslimit lainaavat usein rauhanomaisia Mekan kauden jakeita, mutta jättävät mainitsematta, että nämä jakeet on kumottu myöhemmillä jakeilla.

 

Nyt on hyvä hetki laittaa mietintämyssy päähän, koska aion selittää erään erittäin tärkeän, mutta vaikeatajuisen, islamin näkökulman. Islamin ymmärtämisen kannalta asia on hyvin olennainen.

 

Kuten edellä selitettiin, kumoavat Koraanin myöhemmin ilmoitetut jakeet aikaisemmin ilmoitetut, mutta tiedämme myös, että Koraania pidetään Allahin täydellisenä ilmoituksena. Länsimaisessa logiikassa on niin, että jos kaksi asiaa on ristiriidassa keskenään, pitää ainakin toisen niistä olla epätosi. Islamin logiikassa kaksi asiaa voi kuitenkin olla ristiriidassa siten, että kummatkin ovat tosia.

 

Koraani kehoittaa muslimeja noudattamaan Muhammedin esimerkkiä, mutta kumpaa esimerkkiä? Mekassa Muhammed ei koskaan käyttänyt väkivaltaa kafireita vastaan, ja alkuaikoina osoitti jopa hieman suvaitsevaisuutta muita uskontoja kohtaan. Medinassa Muhammed sen sijaan käytti tavoitteidensa saavuttamiseen lähes aina väkivaltaa, eikä osoittanut minkäänlaista suvaitsevaisuutta kafireita kohtaan.

 

Medinan Koraani on myöhempi, joten se kumoaa Mekan Koraanin, mutta siitä huolimatta Mekan Koraani on edelleen voimassa, sillä Koraani (ja Muhammed) on täydellinen. Niinpä muslimi voi noudattaa kumpaa tahansa esimerkkiä, vaikkakin Medinan esimerkki on parempi, koska se on myöhäisempi. Mistä muslimi voi tietää kumman esimerkin hän valitsee?

 

Kuten tavallista, meidän tulee katsoa Muhammedin esimerkkiä, jotta löydämme vastauksen. Mekassa Muhammed ei ollut voimakas ja hän oli vihollisten ympäröimä. Silloin hän saarnasi suvaitsevaisuutta ja väkivallattomuutta. Muutettuaan Medinaan hänestä tuli voimakas ja hän käytti säännöllisesti väkivaltaa saavuttaakseen päämääränsä.

 

Muhammedin esimerkki ei ole yhdenmukainen, vaan muuttuu olosuhteiden mukaan. Kun olet heikko, ole hissukseen äläkä vedä huomiota itseesi.

 

Käytä aika hyväksesi, vahvista itseäsi ja kasvata lukumäärääsi, kunnes olet riittävän voimakas aloittaaksesi jihadin. Tämä on Muhammedin esimerkki eli "sunna", joka tulee haditheista (Muhammedin perimätieto) ja Sirasta (hänen elämäkerrastaan).

bottom of page